سفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
ارسالي بنفشه ميترا ارسالي بنفشه ميترا


كشف مقبره 3 هزار ساله در شمال غربي چين باستان‌شناسان چيني در حال حفاري مقابري هستند كه تصور بر اين است قبرستان خانوادگي ژو، امپراتوري چيني، بوده است كه در حدود 3 هزار سال پيش مي‌زيسته است. به گزارش خبرگزاري شين‌هوآ، باستان‌شناسان اين مقبره‌ها را كه تعدادشان به 20 مي‌رسد در ماه فبروري سال جاري در كوه «جي» در استان شانكسي يافته‌اند. اين مقابر محوطه‌اي به مساحت 80 هزار متر مربع را دربرمي‌گيرند. از اين ميان ده مقبره 4 گذرگاه دارد كه نشانه آن است كه صاحبان آنها در خاندان ژو (قرن 11 پيش از ميلاد تا 771 پيش از ميلاد) بالاترين و ممتازترين جايگاه را داشته‌اند. لي زينگ‌شان، استاد باستان‌شناسي دانشگاه پيكنگ، مي‌گويد: «با توجه به مقياس و اندازه اين مقابر مي‌توان گفت كه فردي با مقام شاهزادگي يا حتي شاهي در آنها دفن شده است.» 4 كتيبه كه روي حدود 700 صدف نقش شده‌اند در طول حفاري كشف شده‌اند كه نشان مي‌دهند اين قبرستان به خانواده ژو تعلق دارد. اين باستان‌شناسان همچنين ديوار يك شهر به طول 1500 متر و بقاياي 6 سازه ديگر را از زير خاك درآورده‌اند. ژو بنيانگذار خاندان ژوي غربي بود كه به برادرش براي برانداختن خاندان شانگ (1600 تا 1100 قبل از ميلاد) كمك كرد و پس از مرگ او به مقام نايب‌السلطنه رسيد. معروف است كه ژو نظام و سلسله‌مراتب فئودالي را در كشور چين تثبيت كرد و در واقع بنيان تمدن چين را گذاشت. كشف اثري از ال‌گركو در يك پاكت كهنه پال ريسون، كارشناس آثار استادان قديمي نقاشي در حراجي كريستي، معتقد است كه اثري ديگر از ال‌گركو را يافته است. چندي پيش پيرمردي اسپانيايي در پاسخ به آگهي اين حراجي در يكي از روزنامه‌هاي اسپانيا اعلام كرد كه اثري را در اختيار دارد كه ممكن است به درد اين حراجي بخورد. ريسون مي‌گويد: «نقاشي بسيار كثيف و خاك‌خورده و در يك پاكت قهوه‌اي‌رنگ بود، اما زياد طول نكشيد كه فهميديم اين اثر واقعاً از آنِ ال‌گركوست.» از جمله سرنخ‌هايي كه نشان داده است اين اثر اصل است مي‌توان به بدن كشيده مسيح، ابرهاي باراني مسي‌رنگ، جمعيت پس‌زمينه و نور اشاره كرد كه همه از عناصر هميشگي آثار اين نقاش‌اند. به گزارش گاردين، پيرمرد گفته است كه اين اثر نقاشي با عنوان «غسل تعميد مسيح» بيش از يك قرن در خانواده‌اش دست به دست گشته، اما نمي‌داند كه چگونه به خانواده‌اش رسيده است. قيمت اثر حاضر توسط كارشناسان حراجي كريستي 600 هزار پوند تخمين زده شده، اما در مزايده ماه دسامبر احتمالاً به قيمتي بالاتر فروخته خواهد شد. كارشناسان معتقدند كه ال‌گركو اين اثر را در زمان جواني كه از كرت، جزيره موطنش، به ونيز رفته كشيده است. ال‌گركو فقط سه سال در ونيز كار كرد و پس از آن به مادريد و سپس به تولدو نقل‌مكان كرد. اين نقاشي احتمالاً بخشي از يك محراب قابل‌حمل بوده كه به سفارش يكي از حاميان اين نقاش كشيده شده است. ال‌گركو، نقاش يوناني، با نام دومنيكوس تئوتوكوپولوس در جزيره كرت به دنيا آمد، اما پس از اقامت گزيدن در تولدوي اسپانيا به ال‌گركو يعني مرد يوناني معروف شد. تابلوها و پرتره‌هاي مذهبي او بيشترين شهرت را دارد.
از مسواك ناپلئون تا ريش‌تراش نلسون در مركز هنر و علوم لندن بنياد وِلكام در لندن اعلام كرده است كه قصد دارد در ساختمان قديمي خود در مقابل ايستگاه قطار يوستن يك موزه و كتابخانه و گالري هنري افتتاح كند. به گزارش گاردين، مجموعه‌اي جالب و شگفت‌انگيز شامل مسواك ناپلئون، تيغ ريش‌تراش درياسالار نلسون، فرمانده ناوگان انگليس در نبرد دريايي ترافالگار، و تكه‌اي كوچك از جِرِمي بِنتام، فيلسوف قرن هجدهم، در مركز جديد هنر و علوم لندن به نمايش درمي‌آيد. اين مركز كه ساخت آن 20 ميليون پوند هزينه خواهد داشت قرار است مكان دائمي يك كتابخانه تاريخ پزشكي با 600 هزار جلد كتاب نيز باشد. اين كتابخانه پس از كتابخانه ملي تاريخ پزشكي در ايالات متحد بزرگ‌ترين كتابخانه موجود در دنيا در نوع خود به شمار مي‌رود. اين بنياد خيريه كه پس از مرگ هنري ولكام در سال 1936 كار خود را آغاز كرده است جديداً به ساختماني جديد نقل مكان كرده و اولين اثر هنري كه در آن به نمايش گذاشته شده اثري است از تامس هترويك شامل 150 هزار گوي بلورين به نام بلاي‌گايسِن. به گفته مارك والپورت، مدير اين بنياد، عده‌اي از دانشمندان تصور مي‌كردند كه اين اثر هنري دي‌ان‌اِي انسان را نشان مي‌دهد، اما اكنون همه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين اثر مدلي است از ساختار پروتئين. جالب اين كه خودِ هترويك گفته است كه براي ساختن اين اثر از جعبه جواهرات مادرش الهام گرفته است. تركيب هنر و علم و تاريخ و خرافات با زندگي هنري ولكام همخواني دارد. ولكام پس از مرگش مجموعه‌اي از خود به جا گذاشت شامل سرهاي كوچك‌شده انسان، پاهاي كج و معيوب، صدها انبر و پنس، و يك كتابچه قرن هفدهمي كه مي‌گويند جلد آن از پوست انسان است. به همين دليل است كه تكه‌اي از بدن جرمي بنتام نيز در اين موزه نگه‌داري خواهد شد كه وصيت كرده بود پس از مرگ جسدش را پر و براي مقاصد علمي نگه‌داري كنند. كشف بقاياي يك تمدن سفيدپوست در شمال چين باستان‌شناسان چيني به منظور بيرون آوردن صدها مقبره باستاني از زير خاك، عمليات حفاري ويژه اي را در منطقه‌اي خشك واقع در شمال غرب اين كشور آغاز كردند. چنين به نظر مي‌رسد كه اين منطقه زماني محل سكونت يك قوم سفيد پوست بوده است كه تمدني ناشناخته را در اين ناحيه تاسيس كرده بودند. به گزارش خبرگزاري فرانسه محققان چيني در حال حاضر عمليات خود را در محوطه باستاني شيااُهه در حوالي صحراي لاپ نور واقع در منطقه شينجيانگ شروع كرده‌اند. بر اساس تخمين‌هاي اين محققان بيش از هزار مقبره در اين منطقه وجود دارند. يافته‌هاي آن‌ها در اين عمليات مي‌توانند بخشي از تاريخ ناشناخته اين منطقه و ساكنان مرموز آن را روشن كرده و پاسخ مناسبي براي سئوالي كه يكي از قديمي‌ترين معماهاي تاريخ است، بيابند. سئوال مذكور اين است كه اين قوم سفيد پوست چگونه به اين نقطه كه از نزديك‌ترين محل سكونت ساير اقوام سفيدپوست هزاران كيلومتر دورتر است، رسيده‌اند؟ اين مقابر كه تصور مي‌شوند بيش از 4 هزار سال قدمت داشته باشند براي اولين بار در سال 1934 توسط يك كاووشگر سوئدي كشف شدند. اما در واقع اين مقابر طي شصت سال گذشته به فراموشي سپرده شده‌اند و هيچ كاري درباره آن‌ها انجام نشده است. در سال 2003 يك گروه از باستان‌شناسان چيني اولين دوره حفاري‌ها را در اين منطقه آغاز كرد كه طي آن موفق به كشف 33 مقبره و بيش از 1000 قطعه شي باستاني شد. اما اين گروه نيز پس از مدتي به دليل شرايط نا مساعد جوي و طوفان شديد ناچار شد از ادامه كار دست بكشد.
كشف شاهكار رنسانس كه 500 سال ناشناخته مانده بود پس از دو دهه تحقيق بر اساس شعري لاتين كه در بايگاني واتيكان كشف شد كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه مجسمه موجود در يكي از شهرهاي كوچك و جنوبي ايتاليا كه 500 سال ناشناخته مانده است از آنِ يكي از استادان عهد رنسانس است. در كتاب جديدي كه مدير يكي از موزيم ‌هاي ايتاليا منتشر كرده است اين مجسمه بزرگ به آندره‌آ مانتِنيا، هنرمند قرن پانزدهم، نسبت داده شده كه در تابلوهايش نبوغ خاصي را براي خلق تصاوير سه‌بعدي نشان داده است. به گزارش گاردين، تا همين اواخر كسي تصور نمي‌كرد كه از مجسمه‌هاي مانتنيا اثري در دنيا مانده باشد. ديويد لَندو كه رياست نمايشگاه آثار مانتنيا در سال 1992 در آكادمي سلطنتي انگليس را بر عهده داشت مي‌گويد اين مجسمه را هنوز از نزديك بررسي نكرده است، اما با توجه به عكس‌هايي كه از آن ديده‌ام، احتمال صحت اين ادعا بسيار زياد است. اين مجسمه كه سن‌اوفِميا را نشان مي‌دهد پشت شيشه‌اي خاك‌گرفته در كليساي جامع ايرسينا قرار دارد، شهري كوچك در 50 مايلي شهر باري كه اكنون جمعيتي كمتر از 7 هزار نفر دارد. سن‌اوفميا كه قديسه حامي اين شهر به شمار مي‌رود دختر جوان يك خانواده اشرافي در تركيه امروزي بود كه در حدود سال 307 پيش از ميلاد پس از آن كه از قرباني كردن براي يك بت سرباز زد طعمه حيوانات وحشي شد. در مجسمه موجود در شهر ايرسينا سن‌اوفميا در حالي نشان داده شده كه دست در دهان يك شير دارد، حالتي كه در يكي از تابلوهاي مانتنيا متعلق به سال 1454 كه اكنون در يكي از موزه‌هاي ناپل نگه‌داري مي‌شود هم ديده مي‌شود. كلارا جلائو، نويسنده اين كتاب جديد و مدير موزه هنر شهر باري، مي‌گويد اولين بار در سال 1978 متوجه كيفيت اين مجسمه شده است. او 9 سال بعد به شعري به زبان لاتين برخورد كه شاعري محلي به نام نيكلا دِپاسكوآله آن را در واتيكان پيدا كرده است. در اين شعر به قلم اسقف ايرسينا در سال 1592 به هدايايي اشاره شده كه 150 سال پيش‌تر به كليساي جامع اين شهر شده است. در ميان اين هدايا به دو مجسمه نيز اشاره شده كه يكي از آنها بر اساس تحقيقات جلائو بسياري از خصوصيات سبكي و فني مانتنيا را داراست.
April 26th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل تاریخی